Susisiekite su mumis
Jaunimo g. 16, Širvintos
Telefonas: +370 382 52 355
E. p.: info (eta) sirvintuboruzele.lt
Klausimai
Draugaukime

INFORACIJA APIE ĮTRAUKŲJĮ UGDYMĄ

     Nuo 2024 m. rugsėjo įsigaliojantis Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I – 1489 5, 14, 21, 29, 30, 34, ir 36 straipsnių pakeitimas  numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje, mokykloje) kartu su bendraamžiais. Pagrindinis  įtraukiojo ugdymo tikslas – kokybiškas ugdymas kiekvienam vaikui, nepriklausomai nuo jo skirtybių. Vaikams užtikrinama teisė nebūti diskriminuojamiems dėl su negalia susijusių socialinių, emocinių, kalbinių ar kitų individualių poreikių. Taip visiems besimokantiems suteikiamos lygios galimybės. Įtraukusis  ugdymas – kokybiškas ugdymas kiekvienam vaikui, tai ugdymas be atskirties ir diskriminacijos. Įtraukųjį ugdymą tikslinga sieti su personalizuotu kiekvieno vaiko ugdymu, atitinkančiu vaiko ugdymo(si) galias ir poreikius. Įtraukusis ugdymas apima ugdymo turinio, mokytojų rengimo, pagalbos vaikui, mokytojui, įstaigai, vertinimo, ugdymo organizavimo sritis.

     Vaikų, kurie turi specialiųjų poreikių, ugdymo turinys formuojamas, vadovaujantis ikimokyklinio ugdymo programa (ją pritaikant) ir atsižvelgiant į kiekvieno vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginės psichologinės tarnybos rekomendacijas ir tėvų lūkesčius. Vaiko poreikiai tenkinami sudarant sąlygas kiekvienam vaikui patirti sėkmę, suteikiant pagal individualius poreikius pritaikytą aukštos kokybės ugdymą.

    Širvintų lopšelyje-darželyje „Boružėlė“ įgyvendinama esminė įtraukiamojo ugdymo vertybinė nuostata, kad įtraukimas ir teisingumas yra suprantami, kaip kokybiško ugdymo pagrindas. Tai atsivėrusi erdvė, orientuojanti šeimas ir įstaigą veikti bendrai, darniai ir kūrybingai. Įtraukiojo švietimo sistemoje rūpinamasi kiekvienu vaiku, stengiantis kuo prasmingesnio jo ugdymo(si).

     Pagrindinės įtraukiojo ugdymo vertybės:

  • nuoširdus santykis su vaiku;
  • kūrybiškumas ir džiaugsmingumas;
  • laikymasis amžiaus atitikimo planuojant veiklą bei ruošiant užduotis;
  • pasitikėjimas ir nešališkumas.

Įstaiga vadovaujasi  įtraukiojo ugdymo pagrindiniais aspektais:

  • kokybė – kiekvieno mokymas, užtikrinant ugdymo galias, poreikius, asmeninę pažangą,
  • bendrystė – įstaigos, šeimos, švietimo institucijų bendravimas, bendradarbiavimas;
  • aplinka – pritaikyti aplinkos ir ugdymo procesus įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams;
  • pedagogų rengimas – gerinti mokytojų, švietimo pagalbos specialistų pasirengimą įtraukčiai.

 

ŠVIETIMO PAGALBA

  • Valstybės lygmeniu švietimo pagalbos teikimą užtikrina Pedagoginė-psichologinė tarnyba, Nacionalinė švietimo agentūra, Lietuvos įtraukties švietime centras, ŠMM, kitos institucijos.
  • Ugdymo įstaigos lygmeniu pagalbą vaikui teikia švietimo pagalbos specialistų komanda (logopedas, specialusis pedagogas, socialinis pedagogas, mokytojo padėjėjas ir kt.).  

LOGOPEDAS

  • Teikia specialiąją pedagoginę pagalbą vaikams, turintiems kalbos ir kitų komunikacijos sutrikimų.
  • Tiria vaikų kalbą: tartį, žodyną, kalbos gramatinę sandarą, rišliąją kalbą.
  • Vaikų kalba tikrinama du kartus per metus: rugsėjo mėnesį tiriama vaikų kalba, siekiant nustatyti kalbos sutrikimus ir gegužės-birželio mėnesį įvertinama vaikų, lankiusių logopedinius užsiėmimus, padaryta pažanga, nustatomi pokyčiai vaikų kalboje ir rengiamas tolesnis vaiko kalbos korekcijos planas.
  • Dirba su vaikais individualiai ir pogrupiais, taiko  specialiojo poveikio priemones  kalbos, kalbėjimo bei komunikacijos  sutrikimams  įveikti.
  • Dalyvauja darželio Vaiko gerovės komisijos veikloje.
  • Konsultuoja vaikų, turinčių kalbos ir kalbėjimo sutrikimų, tėvus, mokytojus.

LOGOPEDAS-SPECIALUSIS PEDAGOGAS

  • atlieka pedagoginį vaikų vertinimą, nustato vaikų žinių, mokėjimų, įgūdžių, gebėjimų lygį;
  • teikia specialiąją pedagoginę pagalbą vaikams, turintiems specialiųjų ugdymo(si ) poreikių;
  • padeda specialiųjų poreikių vaikams įsisavinti ugdymo turinį ir lavina jų sutrikusias funkcijas, atsižvelgdama į kiekvieno specialiųjų poreikių vaiko gebėjimus, ugdymo(si) galimybes, ugdymosi ypatumus;
  • teikia rekomendacijas auklėtojams, mokytojams, rengiant pritaikytas ir individualizuotas programas;
  • bendradarbiauja su auklėtojais, mokytojais, specialiųjų poreikių vaikų tėvais (globėjais, rūpintojais), kitais asmenimis, tiesiogiai dalyvaujančiais ugdymo(si) procese, Vilniaus m. pedagoginės psichologinės tarnybos specialistais;
  • numato ugdymo(si) tikslus ir uždavinius bei jų pasiekimo būdus ir metodus, atitinkančius specialiųjų poreikių vaikų poreikius bei galimybes, ir juos taiko;
  • konsultuoja auklėtojus, mokytojus, specialiųjų poreikių vaikų tėvus (globėjus, rūpintojus) ir kitus asmenis, tiesiogiai dalyvaujančius ugdymo(si) procese specialiosios pedagoginės pagalbos vaikams teikimo  klausimais;
  • naudoja ugdymo(si) procese mokymo priemones atsižvelgdamas į specialiųjų poreikių vaikų amžių, specialiuosius ugdymo(si) poreikius, individualius gebėjimus ir ugdymo turinį;
  • konsultuoja tėvus (globėjus) apie vaikų ugdymosi pažangą.

SOCIALINIS PEDAGOGAS

  • kartu su kitais specialistais vertina socialinės pedagoginės pagalbos vaikui poreikius;
  • konsultuoja vaikus, jų tėvus (globėjus, rūpintojus), mokyklos bendruomenę socialinių pedagoginių problemų sprendimo, socialinės pedagoginės pagalbos teikimo klausimais;
  • numato socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikui būdus bei formas bendradarbiaudama su pedagogais, tėvais (globėjais, rūpintojais), kitais specialistais, švietimo pagalbos įstaigomis, kitais su vaiku dirbančiais asmenimis, socialinių paslaugų ir sveikatos priežiūros įstaigomis, teisėsaugos institucijomis, socialiniais partneriais;
  • dalyvauja sprendžiant krizinius atvejus įstaigoje, ugdymo ir socialinių įgūdžių problemas;
  • šviečia įstaigos bendruomenę socialinės pedagoginės pagalbos teikimo, įstaigos nelankymo ir kitų neigiamų socialinių reiškinių prevencijos, pozityviosios socializacijos klausimais;
  • renka, kaupia ir analizuoja informaciją, reikalingą vaikų problemoms spręsti, bendradarbiaudamas su įstaigos bendruomene, esant būtinybei – su kitomis institucijomis;
  • inicijuoja ir įgyvendina prevencines veiklas bei socialinio ugdymo projektus kartu su įstaigos Vaiko gerovės komisija ir įstaigos savivaldos grupėmis, ugdant vaikų gyvenimo įgūdžius.

MOKYTOJAS PADĖJĖJAS

  • Padeda ugdytiniui orientuotis aplinkoje, susitvarkyti, judėti;
  • Padeda ugdytiniui  įsitraukti į ugdomąją veiklą ir pagal galimybes joje dalyvauti;
  • Paaiškina mokytojo skirtas užduotis ir talkina jas atliekant;
  • Padeda tinkamai naudotis ugdymui skirtomis priemonėmis;
  • Padeda apsitarnauti, pavalgyti, pasirūpinti asmens higiena;
  • Atsako už kokybišką savo funkcijų vykdymą bei ugdytinio, kuriam teikia pagalba, bei šalia jo esančių vaikų, saugumą.
  • Bendradarbiaudamas su mokytoju, logopedu, logopedu-specialiuoju pedagogu ir socialiniu pedagogu numato ugdymo tikslų ir uždavinių pasiekimo būdus bei pagalbos ugdytiniams teikimo metodus ir juos taiko.

ŠIRVINTŲ LOPŠELIO-DARŽELIO ,,BORUŽĖLĖ” VAIKO GEROVĖS KOMISIJA

Vaiko gerovės komisijos paskirtis – organizuoti ir koordinuoti prevencinį darbą, švietimo pagalbos teikimą, saugios ir palankios vaiko ugdymui aplinkos kūrimą, švietimo programų pritaikymą ugdytiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, atlikti mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių (išskyrus poreikius, atsirandančius dėl išskirtinių gabumų) pirminį įvertinimą ir atlikti kitas su vaiko gerove susijusias funkcijas.

 

APLINKOS PRITAIKYMAS:

Aplinkos pritaikymo įtraukiajam ugdymui tikslas – užtikrinti, kad visi vaikai, nepriklausomai nuo jų individualių poreikių, galėtų dalyvauti ugdymo(si) procese ir jaustis visaverčiais ugdymo įstaigos bendruomenės nariais. Kaip pritaikome aplinką, kad ji būtų įtrauki:

  • Reguliuojami baldai: visose grupėse reguliuojamo aukščio stalai ir kėdės, kad galėtų būti pritaikyti pagal individualius vaikų poreikius.
  • Specialios poilsio erdvės:  erdvės grupėse, sensorinės sienelės koridoriuose, kur vaikai gali atsipalaiduoti ar nusiraminti, jei jiems reikia pertraukos.
  • Basų kojų sensorinis takas lauke: šioje erdvėje yra skirtingų faktūrų danga, joje vaikai gali lavinti ne tik jutimus, bet ir judėjimo įgūdžius.
  • Grupėse naudojamos alternatyvaus bendravimo priemonės: kortelės, multimedija, Smart lenta, šviesos stalai grupėse, interaktyvios grindys salėje.
  • Prieiga prie išteklių: vaikams skirta įranga prieinama visiems. Knygų lentynos ir žaislai pasiekiami tiek aukščio, tiek naudojimo patogumo atžvilgiu.
  • Laisvalaikio ir žaidimų aikštelėse gali žaisti visi vaikai, nepriklausomai nuo jų fizinių gebėjimų.
  • Įrengti pandusai, turintiems judėjimo negalią.

 

BENDRUOMENĖS PASIRENGIMAS:

Kad įtraukusis ugdymas būtų sėkmingas, reikia stiprinti teigiamas visuomenės ir švietimo bendruomenės nuostatas į įtrauktį švietime, didinti švietimo pagalbos prieinamumą, gerinti mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų pasirengimą įtraukčiai, pritaikyti aplinkas ir ugdymo procesus įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams, formuoti vaikų, mokytojų, kitų bendruomenės narių teigiamas nuostatas.

  1. Ankstyvojo amžiaus vaikų įtraukusis ugdymas: Ankstyvojo amziaus vaiku itraukusis ugdymas 
  2. Rekomendacijos pedagogams ir tėvams „Įvairiapusis raidos sutrikimas: integracija ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose”: ĮRS-integracija-ikimokyklinėse-įst
  3. Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas bendrojo ugdymo mokyklose: Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas bendrojo ugdymo mokyklose
  4. Vaikų elgesio ir (ar) emocijų sutrikimai (informacija tėvams): vaiku-elgesio-ir-ar-emociju-sutrikimai
  5. Rekomendacijos ASS turinčiam vaikui padėti nuo A iki Z : Rekomendacijos_ASS turinciam vaikui padeti nuo_A_iki_Z

 

NUORODOS Į AKTUALIUS TEISĖS AKTUS:

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija Įtraukusis ugdymas nuo 2024 metų: kokios pagalbos sulauks vaikai ir mokytojai?: https://smsm.lrv.lt/lt/naujienos-1/pranesimai-ziniasklaidai-1/itraukusis-ugdymas-nuo-2024-metu-kokios-pagalbos-sulauks-vaikai-ir-mokytojai/

2024 m. rugsėjį įsigaliojo Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimas ir įstatymo papildymas 45 straipsniu, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (darželyje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/a396c630c07711eaae0db016672cba9c/asr

Vilniaus pedagoginė psichologinė tarnyba: https://www.vilniausppt.lt/itraukusis-ugdymas-2/

Nacionalinė švietimo agentūra: https://www.nsa.smm.lt/svietimo-pagalbos-departamentas/itraukties-pletros-skyrius/teises-aktai/

Universalaus dizaino mokymuisi gairės: https://tukstantmeciomokyklos.lt/wp-content/uploads/2023/11/Universalaus-dizaino-mokymuisi-gaires.pdf

Universalaus dizaino mokymuisi taikymas praktikoje: https://ebooks.vitaelitera.lt/eb/3162/universalaus-dizaino-mokymuisi-taikymas-praktikoje/

2024 m. rugpjūčio 30 d. Nr. V-928 Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas „Dėl mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, ugdymo pritaikymo ir (ar) reikalingos švietimo pagalbos skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo”

Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas „Dėl specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvirtinimo” V-898 Dėl Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvir… (lrs.lt)

Lietuvos respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymo Nr. v-1228 „Dėl specialiosios pedagoginės pagalbos asmeniui iki 21 metų teikimo ir kvalifikacinių reikalavimų nustatymo šios pagalbos teikėjams tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimas  e-seimas.lrs.lt/rs/legalact/TAD/6754d642193c11efb121d2fe3a0eff27/